Gázszagot érez?

Felkészült diákok, innovatív megoldások teszt

Háromszáz diák versenyzett idén az OPUS TITÁNOK címért

Budapest, 2024. április 29.  

Energiamező piezofűszálakból, foto-bioreaktor a levegő tisztítására, környezettudatos életmódra ösztönző applikáció - ilyen és ezekhez hasonló újszerű, innovatív megoldásokkal pályáztak idén a döntőbe jutó csapatok az OPUS ENERGETIKA középiskolásoknak szóló országos versenyére, az OPUS TITÁNOK-ra. Az energiatudatossági csapatversenyre jelentkező több mint száz csapat közül az első két fordulóban a legjobbnak ítélt nyolc csapat jutott a Hajdúszoboszlón megrendezett döntőbe.

A tavalyi sikeren felbuzdulva, a 2023/24-es tanévben is meghirdette középiskolásoknak szóló energiatudatossági versenyét az OPUS ENERGETIKA. A „Ti vagytok a jövő energiája!” szlogen alatt futó versenysorozatot azzal a céllal indította az energetikai cégcsoport, hogy gondolkodásra késztessék a diákokat, közelebb vigyék hozzájuk az energetikai kérdéseket, felhívják a figyelmüket az energiatudatosság, fenntarthatóság és a környezetvédelem fontosságára,  nem utolsó sorban azért , hogy ily módon is támogassák a fiatalok műszaki orientációját.

„Az OPUS TITÁNOK programot tavaly hagyományteremtő céllal indítottuk, és már akkor is nagyon jó ötletekkel pályáztak a gyerekek. Idén még újszerűbb megoldásokkal, jól felépített prezentációkkal és ötletes makettekkel, valamint tényleg mindenre felkészült diákokkal találkozhattunk. Az energetika világa olyan gyorsan fejlődik, hogy ami egy ilyen versenyen ma még esetleg megmosolyogtató felvetésnek tűnik, az egy-két éven belül maga lehet a valóság. Társaságunk maga is hisz az innovációban, az újszerű gondolatok alkalmazásában, ezért is varázsolt el bennünket a gyerekek kreativitása. Bízom benne, hogy idővel sok most versenyző diákot köszönthetünk majd a munkatársaink között” – nyilatkozta a verseny kapcsán Torda Balázs, az OPUS ENERGETIKA vezérigazgatója, aki zsűrielnökként vett részt az OPUS TITÁNOK döntőjén.

Az OPUS TITÁNOK versenyre az ország bármely középiskolájából jelentkezhettek a 9., 10., 11. és 12. osztályos diákok. A három fős csapatoknak az első fordulóban  részben logikai, másrészt komoly fizikatudást igénylő, energiatudatossággal kapcsolatos kérdésekből álló kvízt kellett kitölteniük, majd arról az energiahatékonysággal, fenntarthatósággal, környezetvédelemmel kapcsolatos problémáról kellett írniuk, amelynek megoldásával az OPUS TITÁNOK kihívás során alaposabban is foglalkozni szerettek volna. A második fordulóba jutó 32 csapatnak a saját maguk által kijelölt problémát kellett kutatómunkával, a felkészültségüknek megfelelő tudományos alapossággal, kritikus gondolkodással körüljárni, részletesen kifejtve a javasolt megoldást, valamint készíteniük kellett egy figyelemfelkeltő social media posztot is. 

Az április 25-én és 26-án Hajdúszoboszlón megrendezett döntőben az első két fordulóban legtöbb pontszámot gyűjtő 8 csapat személyesen mérte össze tudását és rátermettségét az interaktív, játékos és egyben edukatív fordulókban. A két nap alatt a diákok bepillantást nyerhettek az energetika világába, és a tanpályán kialakított munkaállomásokon a gyakorlatban is kipróbálhatták magukat, valamint csapatuk együttműködési képességét, például áramkör építésben, vagy az automatizált hegesztőgépek kezelésében. A végső sorrend a döntő második napján, a csapatok által feldolgozott téma prezentációja és a megoldást szemléltető 3D-s makett bemutatása után alakult ki.

A versenyt támogató –  a zsűrizésben is résztvevő – szakértők szerint a diákok felkészültségét jól mutatja, hogy az idei témaválasztások sokkal inkább a mindennapi fenntarthatósági és energiatudatossági problémákat dolgozták fel, az arra adott megoldásokat tudományosan megalapozottan, számításokkal alátámasztva, a való életben is megvalósítható formában mutatták be a versenyzők. Az innovatív megoldásokat is tartalmazó és gondosan kidolgozott prezentációk, makettek jól mutatják, milyen gyorsan fejlődnek a diákok, mennyire magukénak érzik korunk fenntarthatósági, környezetvédelmi problémáit és milyen nyitottan, kreatívan állnak az energiatudatossági kérdésekhez. Ezeket a képességeket pedig hosszútávon a való életben is jól tudják majd hasznosítani.

A három forduló összesített pontszáma alapján az első helyet és az azzal járó, összesen 1 300 000 Ft értékű nyereményt végül a Budapest II. kerületi II. Rákóczi Ferenc Gimnázium Primer szűrlet csapat tagjai szerezték meg. A második helyezett a pápai Türr István Gimnázium és Kollégium Türrmix csapata lett, akik 900 000 Ft összdíjazásban részesültek, míg a bronzérmet szintén a pápai Türr István Gimnáziumból érkezett Reaktor csapat tagjai érdemelték ki, akik így 550 000 Ft értékű nyereménnyel gazdagodtak. (A diákokat és a felkészítőtanárokat ajándékutalvánnyal, a dobogós csapatokat indító iskolákat pedig pénzjutalommal díjazták.) Az OPUS ENERGETIKA az első három helyezett kiemelt díjazása mellett egyedi ajándékcsomaggal jutalmazta a döntőbe jutó 8 csapat minden diákját és felkészítő tanáraikat is. 

A döntőben tehát 24 csillogó szemű diák, az ifjú nemzedék környezet- és energiatudatos képviselőjeként mutatta be szakmai zsűrink előtt a saját innovatív megoldását egy-egy általuk fontosnak ítélt problémára. Az erről készült videóból az is kiderül, hogy ez a nyolc csapat hogyan küzdött meg a villany- és gázszerelőink eszközeivel és milyen egyéb feladatokat kellett teljesíteniük a verseny 1.300.000 Ft értékű fődíjáért.

Ezzel természetesen nem ért véget az OPUS TITÁNOK, hiszen a verseny szervezői már a következő évi versenyfeladatokon gondolkodnak, szóval 9., 10., 11. és 12. osztályos diákok, készüljetek!

Felkészült diákok, innovatív megoldások - Háromszáz diák versenyzett idén az OPUS TITÁNOK címért